Psoriasisbehandeling

Psoriasis is een huidaandoening die vele mensen treft. Toepassingen met zalven, lichttherapie en zelfs vakanties naar de Dode Zee behoren tot de meest gangbare behandelingen. Het grote probleem is dat de huidklachten over het algemeen binnen afzienbare tijd weer terugkomen als met deze behandelingen wordt gestopt.
Op de praktijk passen we reeds geruime tijd de fumaarzuur behandeling toe, vaak met zeer goede resultaten.

Fumaarzuur is een stof die van nature in de cellen van het menselijk lichaam vóórkomt. Hoewel er vele theorieën over het ontstaan van psoriasis bestaan, is het laatste woord over de feitelijke oorzaak nog niet gezegd. Wel lijkt het erop dat bij mensen die psoriasis ontwikkelen, het lichaam om onduidelijke redenen niet in staat is voldoende fumaarzuur aan te maken. Hierdoor raken de huidcellen van slag en gaan deze zich abnormaal ontwikkelen. Psoriasis is hiervan het gevolg. Anderen beweren dat psoriasis een auto-immuunaandoening is. Door nu volgens een bepaald protocol en gedurende een bepaalde periode Fumaarzuur te gebruiken, krijgen de cellen de kans hun evenwicht terug te vinden en opnieuw normale huidcellen te produceren. De stof werkt  als een immuunmodulator en kalmeert het afweersysteem. Om het effect van Fumaarzuur verder te ondersteunen, worden aanvullende dieetadviezen en voedingssupplementen voorgeschreven.
Sommige psoriasispatiënten ontwikkelen gewrichtsontstekingen (artritis psoriatica). Meer dan eens merken deze patiënten dat tijdens de behandeling met Fumaarzuur ook deze klachten verminderden of zelfs volledig verdwijnen.

In een aantal gevallen blijkt psoriasis in grote mate beïnvloed te worden door het voedingspatroon en kan er sprake zijn van (verborgen) voedselovergevoeligheden. Op de praktijk worden testen gedaan om dit te bepalen.

Interessant gegeven is het feit dat fumaarzuur ook effectief blijkt te zijn bij de behandeling van lichen sclerosus, een huidaandoening van de geslachtsorganen die heftige jeuk en branderigheid veroorzaakt.

De behandeling met fumaarzuur is feitelijk een reguliere therapie die door verrassend weinig dermatologen in België wordt toegepast.