Voedselovergevoeligheden, intoleranties en allergieën

Veel klachten kunnen veroorzaakt worden door voedselovergevoeligheden (allergieën en intoleranties), maar in hun algemeenheid niet als zodanig worden herkend. Zelfs luchtwegproblemen (astma, chronische verkoudheid) kunnen het gevolg zijn van een overgevoeligheid op één of meerdere voedingsmiddelen.
Over het algemeen lijkt de reguliere geneeskunde zich niet bewust van het feit dat de volgende aandoeningen door voedselovergevoeligheden gestimuleerd of veroorzaakt kunnen worden:

• Chronisch vermoeidheidssyndroom (ME)
  • Spier- en gewrichtsklachten (reumatoide artritis, fibromyalgie, algemene pijn)
  • Maagdarm aandoeningen (misselijkheid, zuurbranden, maagslijmvliesontsteking, opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree, obstipatie, spastische dikke darm, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa)
  • Huidklachten (jeuk, eczeem, acne bij volwassenen, netelroos)
  • Migraine en andere vormen van hoofdpijn
  • Overgewicht
  • Luchtwegaandoeningen (astma, sinusproblemen, hooikoorts)
  • Hartaandoeningen (hartkloppingen, overslagen)
  • Urinewegklachten (bedplassen, frequent urineren)
  • Psychische klachten (angst, depressiviteit, gedragsstoornissen, hyperactiviteit/ADHD, nervositeit, slapeloosheid)
  • Neurologische aandoeningen (duizeligheid, epilepsie, ziekte van Ménière, oorsuizen)
  • Hypoglycemie
  • Premenstrueel syndroom
  • Candida
  • Overige

Deze voedselintoleranties kunnen in onze praktijk getest worden.